Priser
Priser i miljøparkene
(Miljøpark ble tidligere kalt gjenvinningsstasjon)
Enkelte avfallstyper er gratis å levere. Holder du det som er kostnadsfritt for seg selv får kundeveilederen raskt overblikk over mengdene som ikke skal tas betalt for. Betal gjerne med kort eller Vipps.
Klikk her for å se hva som er gratis å levere for husholdningkunder
NB! Miljøparken i Kvam har egen prisliste. Den finner du her.
Hvorfor øker BIR prisene for avfallsleveringen?
BIRs mål er å levere gode tjenester på en effektiv måte til lav pris. I 2025 stiller myndighetene krav om sortering av flere avfallstyper. Det betyr et utvidet tjenestetilbud, innkjøp av utstyr og kjøring av flere tømmeruter. Lønns- og prisvekst, økt rentenivå, samt statlig forbrenningsavgift for restavfall påvirker også prisene.
Første prisøkning på 20 år
Prisene i miljøparkene har vært uendret siden 2005 for husholdningskunder. Samtidig har prisstigningen ellers i samfunnet vært på over 64 prosent. Prisøkningen tilsvarer en realprisøkning på litt over 35 prosent fra 2005 og frem til 2025. For at du skal betale rett pris for avfallet ditt, er det viktig å kildesortere godt slik at du unngår å betale for avfall som er gratis å levere.
Prisene under gjelder fra 1. januar 2025.
Priser for renovasjonstjenesten
For kunder med eget bosspann
For kunder med egen restavfallsbeholder har vi en fleksibel gebyrmodell. Hver enkelt husstand skal betale for den mengden restavfall de leverer beregnet ut fra antall ganger restavfallspannet ditt blir tømt.
Minimumsgebyret/grunnprisen for en 140 liters beholder er kr 3581,44 kr. Tre hentinger av restavfall i kvartalet er inkludert. Disse tømmingene faktureres per kvartal.
Du kan ikke overføre ubenyttede tømminger til neste kvartal. Det koster 56,05 kr per gang du tømmer et restavfallsspann på 140 liter utover de tømmingene som er inkludert i grunnprisen. Tømmer du bosset som en gjennomsnittskunde, hver 14. dag, blir gebyret 4366,14 kr. Ved maksimalt antall tømminger blir gebyret 5823,44 kr.
Ekstratømminger av 240 liters restavfallsbeholder koster 94,83 -, per tømming. For tømminger av 400 liter koster 162,27 -,
Inkludert i grunnprisen:
Tre hentinger av restavfall i kvartalet.** En henting av papir/papp/drikkekartong og plastemballasje hver fjerde uke***
Gratis levering til returpunkt og miljøpark av glass- og metallemballasje, papp/papir/drikkekartong og plastemballasje
Gratis levering av farlig avfall og EE-avfall til miljøpark , samt levering av sortert avfall til miljøparkene etter fastsatte priser for husholdningskunder.
* Alle priser er inklusiv mva. I tillegg kommer det et komunalt påslag og administrasjonsgebyr som varierer fra kommune til kommune.
** Vær oppmerksom på at de inkluderte tømmingene gjelder per beholder og ikke per boenhet.
***Gjelder kunder med eget papirspann. Alle BIRs husholdningskunder kan levere papir og papp til returpunkt og miljøparker uten økte kostnader.
Se standard renovasjonspris per kommune
Kunder med 60 literspann til restavfall
Det er ikke mulig å dataregistrere tømming av disse spannene, slik vi gjør med større spann. Har du avtale om tømming av spannet en gang i uken vil du få renovasjonsgebyr beregnet ut fra hva en gjennomsnittskunde leverer av avfall. Har du avtale om at spannet skal tømmes to ganger i uken vil du bli maksimumskunde fordi du da leverer 120 liter restavfall hver uke.
For kunder med restavfallsbeholder fra 660 liter og større (containere)
Alle kunder i Bergen kommune som benytter 660-liters beholdere og/eller store containere vil få renovasjonsgebyret beregnet ut fra vekt, på sikt og flere allerede i gang med dette. De fleste borettslagskundene får nå renovasjonsgebyret beregnet ut fra vekt. Kiloprisen er 2,78 kr per kg inkl. mva.
For bossnettkunder
Bruken av nøkkelbrikken danner grunnlaget for ditt renovasjonsgebyr. Bossnettkundene betaler en grunnpris på kr 3581,44 per år per boenhet og en variabel pris basert på hvor mange ganger du åpner restavfallsluken.
For dem som bruker bossnettet kommer det også et brukerpåslag på kr 632,20 per år per boenhet. Minimumsprisen for en bossnettkunde blir da kr 4213,64 per år per boenhet. I denne prisen er det inkludert fem åpninger av restavfallsluken i måneden. Hver lukeåpning er på inn til 35 liter. Har du mer enn fem lukeåpninger på restavfallsnedkastet i måneden, betaler du kr 14,01 per restavfallsåpning i tillegg.
Bossnettkunder som bor i bokollektiv: Renovasjon grunnpris bokollektiv er kr 1454,42 og brukerpåslag bokollektiv i bossnett er kr 316,10. Prisen for en restavfallsåpning er kr 14,01, og det er ingen inkluderte åpninger av restavfallsluken inkludert i grunnprisen.
For Askøy kommune
Askøy kommune har en egen gebyrmodell og egne priser i 2025.
Priser for hytterenovasjon
Hytterenovasjon er en pliktig innsamlingsordning for restavfall fra hytter. Hovedløsningen for hytterenovasjon er bringepunkt med beholdere eller containere. Brennbart restavfall fra hytten skal tas med til nærmeste bringepunkt.
BIR har et differensiert gebyrsystem for hytteeiere. Det betyr at gebyret du betaler skal være tilpasset avfallsmengden du leverer. Hytter med høy standard leverer erfaringsmessig mer avfall enn hytter med lavere standard, selv om det i praksis ikke er mulig å måle akkurat hvor mye avfall den enkelte hytteeier har levert.
Deler hyttene i kategorier
BIR har derfor valgt å differensiere hytterenovasjonsgebyret ut fra en kategorisering av hyttene i henhold til følgende kriterier:
- Adkomst: avstand fra kjørbar vei (bil) eller brygge (båt) til hytten < 1 km
- Innlagt vann
- Innlagt strøm (inkludert solcellepanel)
- Firmahytter og lagshytter
Hyttene er fordelt i fire kategorier der for eksempel firma- og lagshytter ligger i den ene ytterkanten av skalaen, mens støler langt til fjells uten tilknytning til infrastruktur ligger i den andre.
Kategori |
Kriterier |
Pris alle kommuner |
1 |
Firmahytter, lagshytter |
4043,14 kr |
2 |
2 eller 3 av kriteriene |
2021,58 kr |
3 |
1 av kriteriene |
1415,09 kr |
4 |
0 av kriteriene |
1010,79 kr |
Eget restavfallspann for fritidsbolig koster kr 4043,14 (tømminger inkludert.
Pris for spann som blir borte eller ødelagt
Blir spannet ødelagt ved et uhell, av en bil, snø eller normal slitasje blir spannet erstattet uten kostnader for kunden. Spann som blir skadet av brann må kunden erstatte økonomisk, men dette blir dekket av forsikringen. Nb, egenandel må i de fleste tilfeller påregnes, men denne fastsettes av forsikringsselskapet.
Spann som er forsvunnet
Bortkomne spann må erstattes økonomisk av kunden. Ta gjerne en runde i nabolaget for å se om du kan finne det før du bestiller nytt. Har spannet vært borte en stund, har BIR mulighet til å sjekke om det er blitt tømt og eventuelt hvor det er blitt tømt. Blir det ikke funnet gjelder prisen for erstatning av bortkomne spann som vist i tabellen under. Finner du spannet innen tre måneder etter utsetting av nytt spann, så kontakt oss og vi refunderer beløpet du har betalt.
60 liters spann |
857,25 kr |
140 liters spann |
857,25 kr |
240 liters spann |
1391,85 kr |
400 liters spann |
2574,45 kr |
660 liters spann |
4105,35 kr |
660 liters spann m/lås |
4947,75 kr |
Diverse andre priser
Forsøpling |
Prisen inkluderer opprydding, transport, behandling og administrasjonskostnader. |
3 146,85 kr (minstepris) |
Nøkler |
Ekstra nøkkel til fellesbeholdere/hyttebeholdere. |
kr 129,60 / kr 241,65 |
Betalt sekk |
Hentet i miljøpark/sendt i posten. |
kr 242 / kr 187,50 |
Låsebøyle |
Låsebøyle til 140 liters spann/240 liters spann/660 liters beholder. |
kr 233,55 |
Brikker/adgangskort |
BIR deler ut to brikker/adgangskort per boenhet. Om du trenger flere kan de kjøpes ved å kontakte vårt kundesenter |
kr 162,00 |
Blank sekk (10 pk) |
50 kr ( 5 kr pr stykk) |
|