Sporingskurver og oppstillingsplass - BIR

Sporingskurver

Hensikten med en sporingskurve er å dokumentere at renovasjonsbilen enkelt kan manøvreres inn og ut til renovasjonsanlegget. I renovasjonsteknisk sammenheng benyttes det kjøretøy av typen lastebil (L), jf. Statens vegvesens håndbok N100. Uavhengig av avfallsløsning skal det fremlegges sporingskurver for:

  • Tilkomst fra hovedvei til oppstillingsplass
  • Utkjøring fra oppstillingsplass til hovedvei

Sporingskurver skal konstrueres med CAD-programvare med lastebil (L) dimensjonert iht. Statens vegvesens håndbok N100. BIRs eksempler er fremstilt ved bruk av AutoCads tilleggsfunksjon "Vehicle Tracking".

 

Riktig bruk av sporingskurver

  • Alle sporingskurver er innenfor veibane (inkludert bilens påbygg)
  • Renovasjonsbilens kjøremønster kommer tydelig frem
  • Tilkomst for renovasjonsbil uten hindringer

 

Vanlige feil på sporingskurver

  • Sporingskurver utenfor veibanen 
  • Sporingskurver over container
  • Sporingskurver i konflikt med hindringer (lyktestolper, trafo, fortau, o.l.)
  • Flere sporingskurver samme sted 

 

 

 

Oppstillingsplass

 

Oppstillingsplassen skal være iht. BIRs renovasjonstekniske veileder. Det vises til denne for utdypende informasjon rundt teknisk utforming av oppstillingsplassen. 

 

Riktig utforming av oppstillingsplass

  • Renovasjonsbil med støttelabber og kranradius er dimensjonert iht. BIRs standard
  • Ingen hindringer innenfor 1 meter
  • Ingen hindringer som kommer i konflikt med kranløftet
  • Alle containere er plassert innenfor kranradiusen
  • Plassering av de forskjellige avfallstypene kommer tydelig frem
  • Minimumsavstand mellom:
    • Containere: 0,2 m
    • Containere og mur: 1 m
    • Bil og containere: 0,5 m
    • Bil og hindringer: 1 m
    • Støttelabb og containere: 0,5 m

 

Vanlige feil på oppstillingsplass

  • Feil med containerplassering:
    • Ingen avstand mellom container for drenering av vann
    • For liten avstand til mur
    • For liten avstand til trafo
  • Trafo er plassert i konflikt med kranløft
  • Feil med plassering av renovasjonsbil:
    • For liten avstand mellom bil og containere
    • Plassert på bakenforliggende mur
    • Støttelabber mangler, eller er plassert på containere
  • Tegning er ikke målsatt