BIR Privat
Bente Gansum Dazenko, Daglig leder |
Hvordan har koronapandemien påvirket driften i 2020?
Vi er glade for å kunne si at vi har opprettholdt tjenestetilbudet til kundene nesten som normalt gjennom hele 2020. De mest fremtredende konsekvensene for kundene har vært at brukthallene måtte stenge i lengre perioder, og at køene for å komme inn på gjenvinningsstasjonene tidvis har vært lange, som følge av smitteforebyggende tiltak.
Da pandemien traff i midten av mars 2020, stengte mange renovasjonsselskaper rundt om i landet sine gjenvinningsstasjoner. Vi valgte å innføre mange og strenge tiltak for å hindre smittespredning, slik at vi kunne holde tilbudet åpent på en forsvarlig måte, og også leve opp til konsernets ambisjon om å vise vei. Dette lyktes vi godt med, og kunne holde gjenvinningsstasjonene åpne gjennom hele året.
Kontinuerlig drift ved gjenvinnings-stasjonene har sikret at kundene har blitt kvitt avfallet sitt på en trygg måte og samtidig har virksomheten bidratt til å sikre jevn leveranse til BIR Avfallsenergi.
Alle medarbeidere som har hatt anledning til å gjennomføre arbeid på hjemmekontor har i store deler av året arbeidet hjemme-fra. Den digitale læringskurven har dermed vært bratt, men ledere og medarbeidere har vist en solid tilpasningsevne som har bidratt til at produksjonsnivået har holdt seg på et høyt nivå.
Hva gjorde selskapet i 2020 for å være en miljøpådriver?
Det ble satt i gang piloter på innsamling av glass- og metallemballasje og matavfall. Erfaringene skal brukes som læring for å ivareta god ressursutnyttelse når tjenestetilbudet skal utvides i årene som kommer.
I 2020 har BIR Privat bidratt aktivt i arbeidet med endring og utvikling av produsentansvaret, for å sikre best mulig ressursutnyttelse av materialer.
BIR Privat har også arbeidet med å etablere en ny gjenvinningsstasjon i Kvam. En viktig endring sammenlignet med BIRs øvrige gjenvinningsstasjoner, er utforming av kundeområdet. En soneinndeling av stasjonen legger til rette for mer effektivt å kunne skille mellom næringskunder og husholdningskunder, og det muliggjør innføring av automatisert betaling basert på vekt. I utformingen av den nye gjenvinningsstasjonen har det vært lagt vekt på at kundeareal i størst mulig grad skal skjermes fra maskiner og tungtransport.
Det er en klar forventning om at en gjennom dette reduserer risiko for personskade og for konfrontasjon mellom våre kundeveiledere og kundene. Digital kundeidentifikasjon og elektronisk betaling basert på vekt sikrer riktig betaling fra kundene basert på automatiserte kriterier.
BIR Privat AS
FORMÅL
AVFALLSMENGDER Totale avfallsmengder Gjenvinningsstasjonene Farlig avfall
OMSETNING OG RESULTAT Selskapet er underlagt selvkostregler og skal derfor i en 3-5 årsperiode gå i balanse. For inneværende 5-årsperiode har selskapet et netto underskudd på 83,3 mill. kroner.
HELSE, MILJØ OG SIKKERHET
Stiftelsesår: 2002
STYRET
|