Sosial informasjon

BIR skal være en attraktiv arbeidsplass. Dette innebærer at vi tar vare på og utvikler folkene våre ved å bygge en kultur for fellesskap, mangfold og samhandling. BIR jobber kontinuerlig for å ivareta helse, sikkerhet og trivsel så vel som læring og kompetanseheving.

 

 

Egen arbeidsstyrke (ESRS S1)

Dette delkapittelet handler om vårt arbeid med å utvikle en attraktiv arbeidsplass, herunder BIRs arbeid med å ivareta helse, sikkerhet og trivsel samt læring og kompetanseheving. Rapporten er basert på den europeiske standarden for bærekraftsrapportering ESRS S1, som handler om egen arbeidsstyrke. Vi beskriver BIRs strategi og tilnærming til arbeidet, tiltak som er gjennomført i 2024 og konkrete mål og resultater.

Vesentlige påvirkninger, risikoer og muligheter

I analysen av dobbel vesentlighet ble det identifisert påvirkninger, risikoer og muligheter knyttet til BIRs medarbeidere og arbeidet med å ivareta helse, arbeidsmiljø og sikkerhet. BIRs påvirkning på ansattes arbeidsforhold er vesentlig både i positiv og negativ forstand.

Ivareta helse, arbeidsmiljø og sikkerhet
Bransjer som opererer i utsatte områder eller situasjoner, fordrer gode strukturer og rutiner for å ivareta medarbeidernes helse, arbeidsmiljø og sikkerhet. For BIR er det viktig å ivareta fysisk og psykisk helse for alle. Dette innebærer at BIR skal jobbe systematisk med sikkerhet for å minimere risikoen for ulykker og skader samt jobbe med tiltak for et helsefremmende arbeidsmiljø.

Tilnærming og strategi

Et godt arbeidsmiljø for medarbeidere, innleid personell og leverandører er en grunnleggende forutsetning for BIRs verdiskaping. Det er nulltoleranse for mobbing, trakassering og diskriminering. I BIR legger vi til rette for et trygt og inkluderende arbeidsmiljø der ulike egenskaper verdsettes og stimuleres. Mangfold og likestilling fører til økt produktivitet, innovasjon og økt medarbeidertilfredshet.

Tiltak

Alle medarbeidere bidrar til å forbedre HMS-resultatene ved å etterleve rutiner, rapportere om uønskede forhold og bidra til forbedringsarbeid. Det forebyggende arbeidet har høy prioritet på arbeidsplassene.

HMS-arbeidet drives innenfor de ulike virksomhetsområdene med utgangspunkt i de krav som stilles innenfor det enkelte området. Den enkelte virksomhet skal utarbeide egne mål og HMS-handlingsplan, gjennomføre tiltak og rapportere om sine HMS-aktiviteter. HMS-arbeidet følges opp gjennom kvartalsvis rapportering av status i det enkelte selskapsstyre samt i BIRs styre. Det forventes at alle ledere har et sterkt engasjement i HMS-arbeidet, og at alle medarbeidere bidrar i HMS-aktiviteter på arbeidsplassen. Vi er overbevist om at en høy HMS-standard er nødvendig for optimal drift og en langsiktig bedriftsøkonomisk lønnsomhet.

I henhold til lovverket skal alle virksomheter som er forpliktet til å ha bedriftshelsetjeneste (BHT) utarbeide en samarbeidsplan. Dette er dokumentasjon som skal inngå i virksomhetens systematiske helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid. Planen beskriver hvilke oppgaver BHT skal utføre og når de skal utføres.

Forum for hovedverneombud og verneombud
Verneombudet skal ivareta arbeidstakernes interesser i saker som angår arbeidsmiljøet. BIR er et stort konsern med flere verneombud fordelt utover selskapene. Verneombudet har en viktig rolle med å ivareta arbeidsmiljøet i et selskap.

For å øke motivasjonen til å ta på seg dette vervet, å trygge verneombudene i rollen samt øke deres kompetanse ble det i 2024 opprettet et forum for verneombudene. Forumet avholder kvartalsvise møter, derav to heldagsmøter der HMS-forum er ansvarlig for faglig opplegg i form av opplæring i et aktuelt tema samt to Teams-møter av kortere varighet. Dette gir verneombudene en mulighet til å utveksle erfaringer og diskutere saker.

Eksponeringsregister
BIR har medarbeidere som blir utsatt for helseskadelige fysiske, kjemiske og/eller biologiske faktorer i sitt arbeid som utløser krav om eksponeringsregister. BIR har et slikt eksponeringsregister hvor disse opplysningene blir registrert og lagret i minst 60 år.

Opplæring i trafikksikkerhet
Fra et sikkerhetsperspektiv er det ønskelig at alle som kjører renovasjonsbil har kunnskap og ferdigheter om kjøring på vinterføre og bruk av kjetting. Det er derfor gjennomført oppfriskningskurs i dette. I tillegg har det vært gjennomført oppfriskningskurs i nyttelast og vektbegrensninger på bossbilene for sjåførene. Sjåførene må overholde bilens tillatte totalvekt og ha gode hjelpemidler for dette. Administrasjonen tilbyr tilpassede oppfriskningskurs, som startet i november 2024 i samarbeid med Tuft Transportskole. Kursene består av en teoretisk og praktisk del, med repetisjon av sentrale sjåføremner og spesielle hensyn ved lasting av bossbil.

HMS-arbeid knyttet til innsamling av matavfall
Medarbeidere som jobber med innhenting av denne avfallstypen, blir eksponert for mikroorganismer fra matavfallet. På bakgrunn av dette, er det i samarbeid med BHT gjennomført en kartlegging og risikovurdering av dette arbeidet. Dette resulterte i flere anbefalte tiltak som trolig vil redusere medarbeidernes eksponering for mikroorganismer. Det er blant annet utarbeidet rutiner som tar for seg ulike aspekter ved innsamling av matavfall. Videre er det satt i drift to nye renovasjonsbiler med høyt innkast av avfall. Det forventes at dette tiltaket vil gi en stor reduksjon i renovatørens eksponering for mikroorganismer i tømmesituasjonen. Videre blir renovatørene jevnlig kalt inn til arbeidshelseundersøkelse for å sikre at iverksatte tiltak fungerer som en barriere mot arbeidsrelatert sykdom. Renovatørene får også tilbud om yrkesrettet vaksinering.

Sykefravær
BIR arbeider hele tiden for å skape et best mulig arbeidsmiljø. Både ledere og medarbeidere har et ansvar og bidrar i dette arbeidet. Vi arbeider systematisk for å utforme og forbedre arbeidsforholdene for å unngå arbeidsulykker, arbeidsrelaterte sykdommer og sykefravær på grunn av både fysiske og psykososiale risikofaktorer i arbeidsmiljøet.
Konsernet hadde i 2024 et sykefravær på 7,44 prosent (7,04 prosent i 2023). Korttidsfraværet var på 2,70 prosent og langtidsfraværet var på 4,74 prosent.



Rapportering av avvik
BIRs ambisjon er å drive virksomheten med null skader. Dette kan vi oppnå gjennom god styring av risiko, systematisk arbeid med å forebygge skader og arbeidsrelaterte sykdommer, og involvering av alle medarbeiderne. Vi bruker vårt styringssystem BIR+ til å dokumentere rutiner, risikovurderinger samt registrere uønskede hendelser og forbedringsforslag.

Det ble totalt registrert 1 848 avvik og forbedringsforslag i 2024. Dette er en økning fra året før, da tallet var 1 362. Av disse er 341 av sakene forbedringsforslag, noe som er en økning sammenlignet med antallet i 2023 (278).

For å kunne forebygge skader og ulykker er det viktig å rapportere farlige forhold og nestenulykker. Disse avvikene medfører at det blir iverksatt tiltak som hindrer fremtidige alvorlige hendelser. De siste årene har det vært en jevn økning i rapporteringen av disse kategoriene. I 2024 ble det rapportert 262 farlige forhold/nestenulykker, mot 216 i 2023. Dette er hendelser som manglende orden, uforsvarlig kjøring med truck, mindre søl av kjemikalier, mangelfulle rutiner, vannslanger som ligger i gangveger og manglende løfteredskap for tunge løft.

Fraværsskader
BIR jobber kontinuerlig for en skadefri arbeidsplass. Vi har over tid etablert en god rapporteringskultur for uønskede hendelser, herunder innmelding av alle typer skader. Disse er grunnlaget for rapporteringen på blant annet H-verdien, som er et tall på hyppighet av arbeidsulykker som er så alvorlige at de medfører fravær fra arbeidsplassen. Den defineres som antall arbeidsulykker med fravær per 1 000 000 arbeidede time. Tallmaterialet viser en liten reduksjon sammenlignet med 2022, men tallet er fortsatt for høyt. Selskapet følger nøye med på utviklingen i antall skader, og vil fortsette å styrke HMS-arbeidet.

Sikre mangfold og et helsefremmende arbeidsmiljø
Full likestilling mellom menn og kvinner er viktig og derfor et mål for BIR. Det skal ikke forekomme forskjellsbehandling grunnet kjønn eller andre forhold som etnisitet, alder, religion eller livssyn i saker som gjelder rekruttering, lønns- og arbeidsvilkår, karriereutvikling, forfremmelse og beskyttelse mot trakassering. BIR ønsker et størst mulig mangfold, og vi har medarbeidere med ca. tretti ulike nasjonaliteter

Etablere en felles forståelse av «ett BIR»
Kulturen i BIR handler om våre felles verdier, normer og holdninger og er av vesentlig betydning for at vi når våre mål. Vi legger vår innsats i å skape en felles kultur som kjennetegnes av god internkommunikasjon, samhandling og deling på tvers i konsernet samt jobbe for en felles forståelse av mål, verdier og normer.

Våre kjerneverdier superpålitelig, miljøpådriver, imøtekommende og lagspiller (SMIL) og slagordet «sammen for en god sak» har i en årrekke vært ryggraden i vår kultur og speiles i arbeidet ut mot våre kunder.

Alle selskapene i konsernet har jobbet med ulike tiltak for å følge opp anbefalinger fra kulturprosjektet «ett BIR».

Psykologisk trygghet
Med blant annet bakgrunn i tiltaksplanen fra kulturprosjektet har BIR startet opplæring i psykologisk trygghet for hele konsernet. Det er utarbeidet et opplegg med samlinger for alle selskapene i BIR og for ulike grupper av medarbeidere: ledergruppen i selskapet, tillitsvalgte, verneombud, mellomledere og medarbeidere. BIR Husholdning AS og BIR Bedrift AS er de første selskapene som starter på dette opplegget. Opplæringen er bygget opp rundt Bård Fyhns tre setninger om hvordan man bygger psykologisk trygghet i praksis: «Vi kjenner hverandre. Vi vet hvorfor vi er her. Vi vil hverandre vel». Vi tar utgangspunkt i at opplæringen vil være gjennomført for hele konsernet i løpet av 2025.

Fagdager
For å sikre kontinuerlig faglig utvikling og samtidig styrke samholdet i organisasjonen arrangerer flere av selskapene fagdager hvor det faglige innholdet har blitt kombinert med sosiale aktiviteter. Disse dagene har bidratt til å styrke kompetansen internt, samtidig som de har gitt medarbeidere mulighet til å bygge sterkere relasjoner på tvers av avdelinger. Aktuelle tema i 2024 har vært HMS og førstehjelp, sikker kjøring med lastebil og håndtering av kunder. Tilbakemeldingene fra medarbeiderne har vært positive, og vi ser verdien av å videreføre denne praksisen i kommende år.

Fellesaktiviteter
Fysisk aktivitet er en viktig del av en helsefremmende arbeidsplass. Ved å tilrettelegge for ulike treningsmuligheter og initiativ, har vi oppmuntret ansatte til å delta i aktiviteter som fremmer god helse og velvære. Vi har arrangert fellestreninger og påmelding til Stoltzekleiven Opp, Bergen City Marathon samt felles deltakelse i Ti på topp, som er et lavterskeltilbud fra bedriftsidrettskretsen for å få medarbeidere ut på tur. BIR Bedrift har i mange år hatt samarbeidsavtale med TIF Viking, som arrangerer blant annet Bergen City Marathon, hvor man kan løpe stafett, halvmaraton eller maraton. BIR har, i likhet med mange andre bedrifter, laget en tradisjon med å løpe stafetten. Her samles de som vil løpe fra hele BIR-konsernet, og det skapes relasjoner på tvers. I etterkant arrangerer vi gjerne en sosial samling. Vi vil fortsette å prioritere fysisk aktivitet som en integrert del av vår bedriftskultur.

Kontinuerlig utvikling av kompetanse
Strategisk kompetanseutvikling er et satsingsområde for hele konsernet. Flere av selskapene har i 2024 jobbet med utarbeiding av kompetanseplaner og oppdatering av opplæringsmateriell som er tilpasset driften i selskapet. Vi legger til rette for at medarbeiderne skal kunne tilegne seg og ta i bruk ny kompetanse og kunne søke nye utfordringer uten å skifte arbeidsplass. Dette innebærer også å bygge den kompetansen BIR trenger og øke det generelle kompetansenivået innen bærekraft på tvers av konsernet. Vi har derfor etablert en intern bærekraftsskole som skal bidra til å sikre kompetanseøkning i bærekraft for alle medarbeidere.

Grunnleggende kurs i bærekraft
Det er utviklet et digitalt kurs i grunnleggende bærekraft som tilbys alle medarbeidere i konsernet, med gjennomgang av sentrale bærekraftstemaer, kommende krav og forventinger, klimapåvirkning og klimarisiko.

Nanolæring
Nanolæringskurs er et smart og effektivt tiltak som gir ansatte nødvendig kunnskap på en rask og tilgjengelig måte. Flere av selskapene har oppdatert og utviklet nye kurs som handler om driftsrelaterte rutiner og retningslinjer. Ved å benytte denne typen opplæring kan virksomheter skape en sikrere arbeidsplass, redusere risiko og sikre bedre etterlevelse av HMS-krav.

Traineer
I 2024 har vi hatt tre traineer rekruttert gjennom traineeprogrammet til Bergen Næringsråd. Disse hadde sitt engasjement i BIR Infrastruktur AS, BIR Ressurs AS og BIR Bedrift AS.

REdu
REdu er avfalls- og gjenvinningsbransjens felles rekrutteringsprogram og arbeider aktivt for å styrke fagtilbudet i høyere utdanning og synliggjøre bransjens muligheter for studenter gjennom blant annet å satse på kompetanseutvikling, innovasjon og forskning. BIR er med og finansierer REdu, og deltar i både styrings- og referansegruppen. Gjennom REdu gir vi muligheter for «summer internships», og sommeren 2024 engasjerte vi totalt tre studenter. Alle hadde sitt engasjement i selskapet BIR Nyverdi AS.

Kommunalt Avfall Vestlandet (KAV) har en ordning som muliggjør hospitering for medarbeidere i KAVs medlemsbedrifter. Det betyr at medarbeidere som arbeider i BIR kan søke om å hospitere ved andre KAV-bedrifter, og andre kan søke om å hospitere ved BIR. Det er utarbeidet en brosjyre som beskriver ordningen. All hospitering skjer etter nærmere avtale, og innenfor hva som er mulig i den enkelte bedrift. Målet for ordningen er å lære beste praksis av hverandre, og dele og øke den kompetansen som finnes innad i KAV. Samtidig vil den enkelte medarbeider få økt sin kompetanse og utvidet sitt nettverk, og dette vil igjen styrke samarbeidet mellom KAVs medlemsbedrifter.

Fagopplæring i BIR
BIR satser på fagopplæring både ved å ta inn lærlinger og ved å tilrettelegge for undervisning som fører frem til teorieksamen og fagprøve. BIRs medarbeidere bidrar også som sensorer i ulike fag. Høsten 2024 startet til sammen 18 medarbeidere teoriundervisning i gjenvinningsfaget i et samarbeid med andre kommunale avfallsbedrifter. Det er mulig vi senere vil tilby flere fag finansiert av bransjeprogrammet.

Fagbrev på jobb
Fagbrev på jobb er en relativt ny ordning som ikke har kommet godt i gang i Vestland fylke på grunn av manglende finansiering. Ordningen legger opp til at medarbeidere i en bedrift kan inngå lærekontrakt med sin arbeidsgiver. Det er krav om minimum to års relevant yrkeserfaring.

Praksiskandidater
Medarbeidere som kan dokumentere fem år med allsidig erfaring fra yrket og dokumentere bestått teorieksamen i lærefaget, kan ta fagbrev som praksiskandidat. Med bestått eksamen og relevant praksis fra yrket, kan medarbeideren ta fagprøven. Våren 2024 tok syv medarbeidere den teoretiske eksamenen som leder til praktisk eksamen senere.

Lærlinger
Den mest kjente ordningen er lærlingordningen, der en som har fullført videregående søker seg læreplass i en bedrift. Et vanlig læreløp er to år på skole og to år i lære, men det finnes også andre varianter, samt muligheter for kryssløp. En lærling følger en opplæringsplan i sitt fag, og læretiden avsluttes med en praktisk fagprøve. Per 31. desember 2024 hadde vi ni lærlinger innen følgende fagområder: IT-drift, gjenvinning, yrkessjåfør, kjemi/prosess og salgfag. Det er viktig å skape samhold, og vi tilrettelegger for at lærlingene blir kjent med hverandre og andre avdelinger og selskaper.

Lærekandidater
En lærekandidat er en som følger et individuelt tilrettelagt opplegg, og det er ikke mål om å dekke alle kompetansemålene i læreplanen. Læretiden for lærekandidater avsluttes også med en praktisk prøve, men kun i utvalgte kompetansemål. Noen lærekandidater tar senere prøve i resterende kompetansemål, og oppnår dermed fagbrev etter hvert.

Arbeidstrening
BIR jobber aktivt med å tilby praksisplasser i samarbeid med NAV og andre eksterne parter. Gjennom et samarbeid med Etat for inkludering i Bergen kommune har flyktninger vært på arbeidstrening i prosjektet Tjenesteutvikling Utsortering. Dette har gitt dem arbeidserfaring og en mulighet til å forbedre sine norskkunnskaper. BIR tilbyr også praksisplasser i miljøparkene og har hatt seks kandidater inne i løpet av 2024.

Mål og resultater

BIR har i 2024 arbeidet etter følgende mål og indikatorer i samsvar med handlingsplanen for bærekraft:


Sikre bærekraftige verdikjeder (ESRS S2)

Dette delkapittelet handler om vårt arbeid med bærekraftige verdikjeder. Rapporten er basert på den europeiske standarden for bærekraftsrapportering ESRS S2, som handler om arbeidere i verdikjeden. Vi beskriver BIRs strategi og tilnærming til arbeidet, tiltak som er gjennomført i 2024 og konkrete mål og resultater.

Vesentlige påvirkninger, risikoer og muligheter

I analysen av dobbel vesentlighet ble det identifisert vesentlige påvirkninger og risikoer knyttet til arbeidstakere i BIRs verdikjede. Realisering av FNs bærekraftsmål fordrer at virksomheter tar ansvar for å sikre bærekraftige forhold i egen verdikjede.

Sikre bærekraftige verdikjeder
BIR skal være en ansvarlig aktør som stiller klare krav til egne leverandører knyttet til både sosiale forhold, klima og miljø, samt virksomhetsstyring. Dette innebærer også revidering av om krav oppfylles, bistand til oppfyllelse av krav og iverksettelse av konsekvenser ved brudd på krav.

Tilnærming og strategi

1. juli 2022 trådte åpenhetsloven i kraft. Loven blir gjerne kalt for næringslivets menneskerettighetslov, og den krever at norske selskaper skaffer seg kunnskap om hvor de har eller kan ha negativ påvirkning på menneskers rettigheter og jobbe for å stanse slik påvirkning. Loven gjelder for alle større virksomheter i Norge. For BIR, som er et stort konsern, betyr dette at loven gjelder for morselskapet, BIR AS, og de tilhørende seks heleide datterselskapene.

Tiltak

BIR arbeider med å gjennomføre tiltak og aktsomhetsvurderinger etter åpenhetsloven. En aktsomhetsvurdering er en prosess der selskapet skal kartlegge, forebygge, begrense, reparere og gjøre rede for hvordan de håndterer eksisterende og potensielle negative konsekvenser av sin virksomhet. I arbeidet med åpenhetsloven har BIR basert seg på OECDs veileder for aktsomhetsvurdering for ansvarlig næringsliv. Arbeidet starter med kartlegging og risikovurdering av leverandørkjeden. Konsernet har utarbeidet egne retningslinjer for implementeringen av åpenhetsloven i et årshjul som ivaretar kravene til aktsomhetsvurderingene, der roller og ansvar er plassert.

Konsernet har utarbeidet en årshjulsplan i åtte trinn. Planen adresserer oppgaver, roller og ansvar og oppfyller kravene til aktsomhetsvurderinger. Det stilles krav til dokumentasjon og systematikk i arbeidet, som vil danne grunnlag for utarbeidelse av den årlige redegjørelsen.

Vi har også lagt til spørsmål om åpenhetsloven i sjekklister som brukes i førstegangs- og oppfølgingsevalueringer av leverandører. Disse er i bruk. Det er også gjort et kartleggingsarbeid av hva slags bransjer vi må være særskilt oppmerksomme på.

I 2024 har BIR signert FUTURE-PROOF-plakaten. FUTURE-PROOF er Bergen Næringsråd og Raftostiftelsens samarbeidsplattform for næringsliv og menneskerettigheter, som hjelper næringslivet til å etterleve sitt menneskerettighetsansvar.

Etiske retningslinjer – Code of Conduct
BIRs rolle og samfunnsmandatet krever en utvidet aktsomhet hos styremedlemmer og ledere når det gjelder rolleforståelse og etisk adferd. Det er derfor utarbeidet verdier og etiske prinsipper for utøvelse av lederskap i BIR, som tydeliggjør krav til styre- og ledelsesadferd i våre selskaper.

Etiske retningslinjer – Code of Conduct – ble vedtatt i konsernstyret 25. april 2024 og handler om våre verdier og etiske prinsipper for utøvelse av lederskap i BIR, og tydeliggjør krav til styre- og ledelsesadferd. Vi gjør våre etiske retningslinjer og krav til styre- og ledelsesadferd kjent for våre leverandører og samarbeidspartnere, og forventer at de respekterer disse.

BIR har også etiske retningslinjer som tydeliggjør de holdningene og den atferden som forventes av medarbeiderne med hensyn til respekt, integritet og lojalitet, og som kan fremme en organisasjonskultur som gjenspeiler BIRs visjon. Som en del av ansettelsesprosessen i BIR, forventes det at alle medarbeidere blir kjent med innholdet i personalhåndboken og konsernets etiske retningslinjer, herunder etiske problemstillinger som korrupsjon og gaver.

Varsling
BIR har etablert retningslinjer for varsling. Rutinen beskriver hvordan medarbeiderne kan varsle samt hvordan arbeidsgiver skal følge opp og undersøke et varsel. Vesentlige punkter som inngår i varslingsreglene er diskriminering, korrupsjon, forretningsmoral samt plikt og rett til å si fra om lovovertredelser og brudd på BIRs etiske retningslinjer. Den enkelte medarbeider skal føle trygghet for å si fra dersom hen opplever uregelmessigheter. I BIRs etiske retningslinjer er det nedfelt at det ikke aksepteres noen form for trakassering eller diskriminering. Det er registrert to varslingssaker i 2024, og begge sakene er ferdig behandlet og lukket. 

Korrupsjon
For å forebygge korrupsjon, er det forbud mot å gi eller motta bestikkelser når hensikten er å påvirke eller oppnå personlige eller forretningsmessige fordeler. Bestikkelsene kan være i form av penger, gaver eller ytelser knyttet til bedrift, person, familie, venner eller nær bekjentskapskrets.

Tilbud om deltagelse på ulike arrangementer og middager kan bli en gråsone. Invitasjoner skal alltid vurderes i henhold til om det ligger en forventet gjenytelse bak, og om invitasjonen er i full åpenhet. Som hovedregel skal BIR betale for arrangementer medarbeiderne deltar på. Beslutning om å motta eller gi noe av verdi må alltid kunne forsvares offentlig. Ingen medarbeidere skal misbruke sin innflytelse for å oppnå personlig gevinst.

Gaver
Det slås fast i BIRs personalhåndbok at medarbeidere i BIR-konsernet i utgangspunktet ikke skal ta imot noen gaver fra kunder, leverandører eller andre. Det vil i noen tilfeller likevel være riktig å akseptere en slik oppmerksomhet, for eksempel når dette skjer i formelle situasjoner og ved representasjon. En slik gave skal i så tilfelle være en ting og ikke penger eller økonomiske vederlag. Gaven skal på ingen måte være egnet til å påvirke BIR-medarbeideren sitt forhold til giver. Mottaker av slik gave må alltid informere sin nærmeste overordnede om dette.

Mål og resultater

Leverandørrevisjoner gjennomføres som et viktig ledd i virksomhetens ansvar for å sikre etterlevelse av åpenhetsloven og påseplikten. Disse revisjonene bidrar til å kartlegge, forebygge og redusere risikoen for brudd på grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold i leverandørkjeden.