Forretningsadferd
BIR skal være en troverdig aktør i samfunnet. Det innebærer at BIR opprettholder samfunnskritisk og -nødvendig drift, og sikrer at både egen virksomhet og verdikjede opererer i tråd med etiske standarder og myndighetskrav.
BIR har i 2024 arbeidet etter følgende mål og indikatorer i samsvar med handlingsplanen for bærekraft:
Forretningsatferd (ESRS G1)
Dette delkapittelet handler om vårt arbeid for å sikre ansvarlig styring og drift. Vi beskriver BIRs strategi og tilnærming til arbeidet, tiltak som er gjennomført i 2024 og konkrete mål og resultater.
Vesentlige påvirkninger, risikoer og muligheter
På bakgrunn av kartlagte påvirkninger og risikoer har vi identifisert to vesentlige temaer for vår forretningsvirksomhet. Temaene ligger utenfor opplysningskravene i ESRS-standarden forretningsskikk, men vi velger å rapportere frivillig på disse under denne standarden. De definerte temaene handler om overholdelse av krav fra myndigheter og sentrale interessenter og opprettholdelse av samfunnskritisk og -nødvendig drift.
Overholdelse av krav fra myndigheter og sentrale interessenter
Gjeldende krav og nye lover og reguleringer stiller økte krav til virksomheters bærekraftsarbeid og -rapportering. BIR arbeider med å opparbeide god innsikt i hvilke krav virksomheten står overfor og skal være proaktiv i møte med disse.
I BIR er det viktig å ha gode relasjoner til eiere og sentrale interessenter. Virksomhetens eierstyring og selskapsledelse spiller en avgjørende rolle i å påvirke kulturen, prioriteringene, effektiviteten, risikohåndteringen og grad av måloppnåelse.
Opprettholde samfunnskritisk og nødvendig drift
Det er strenge krav og høye forventninger til at tjenester som vurderes som samfunnskritiske er rigget for å kunne opprettholde drift tilnærmet uavhengig av hva som inntreffer av hendelser. BIRs mål er å ha kontinuerlig oversikt over faktorer som utgjør risiko for brudd på kontinuerlig drift og iverksette tiltak som reduserer risiko. Dette innebærer også inkludering av klima -og miljørisiko.
Tilnærming og strategi
BIR ønsker å etablere gode relasjoner til eiere og sentrale interessenter. For å sikre god oppfølging av bærekraftsarbeidet er det også viktig å etablere gode strukturer for styring, rapportering og risikostyring.
BIRs styringsmodell
BIRs virksomhet innrettes slik at
- Husholdningskundene sikres like tjenester, lik pris og lik behandling
- BIRs eiere likebehandles
Den lovpålagte virksomheten i BIR skal drives til selvkost. Det innebærer at alle kostnader tilknyttet avfallshåndtering skal dekkes av renovasjonsgebyret. Øvrig virksomhet skal drives etter alminnelige forretningsmessige prinsipper, i tråd med BIRs kjerneverdier.
Tiltak
Beredskap
BIR har et selvstendig ansvar for å etablere beredskap for å håndtere den risiko som egen virksomhet kan medføre; ulykke, akutt livstruende sykdom, kriminell handling, akutt forurensning, brann, driftsstans og/eller uregelmessige forretningsmessige forhold. Derfor er det utarbeidet virksomhetsspesifikke beredskapsplaner samt en overordnet beredskapsplan.
I 2024 har helheten i beredskapsarbeidet i konsernet vært vurdert og revidert. Det er gjennomført kurs i beredskapsledelse for flere av selskapenes beredskapsgrupper. Målet med kursene har vært å øke kunnskapen om organisering av beredskap, metodikk og roller og ansvar. I etterkant av kursene gjennomføres det en årlig øvelse per virksomhet med bistand fra ekstern konsulent.
BIR Nyverdis miljøpark på Os har i flere år samarbeidet med Bjørnafjorden brann og redning om å gjennomføre beredskapsøvelser. Dette er en vinn-vinn-situasjon for både BIR og brannvesenet. Gjennom praktiske øvelser blir brannvesenet bedre kjent med miljøparken og potensialet for hvilke alvorlige hendelser som kan skje her. I 2024 ble det gjennomført en øvelse som omhandlet brann på mottak for farlig avfall og behov for evakuering av en savnet medarbeider.
Brannforebyggende arbeid
Avfallsbransjen har de senere årene hatt et betydelig antall branner og branntilløp. Brannrisiko har vært, og vil fortsette å være, et fokusområde for BIR. Det er utarbeidet tiltakskort og rutiner for spesifikke hendelser og gjennomført øvelser. Parallelt gjennomføres det kontinuerlige kontroller og brannforebyggende arbeid.
I 2024 ble registeringen av avvik endret, og det ble etablert en egen kategori for brann og branntilløp. Det er registrert ti branntilløp, herav tre med høy alvorlighetsgrad.
Mål og resultater
I 2024 ble det ikke fastsatt konkrete konsernmål for forretningsarbeid. Likevel er dette et høyt prioritert område som følges tett, blant annet gjennom løpende rapportering til myndighetene.
Tilsyn fra myndighetene
De enkelte anleggene i BIR-konsernet følges opp av ulike tilsynsmyndigheter, og det er gjennomført en rekke tilsyn i løpet av året.
Under tilsyn fra Næringslivets sikkerhetsorganisasjon ble det funnet avvik hos BIR Voss Hardanger. Avvikene knytter seg til forskrift om industrivern og handlet om manglende dokumentasjon på risikovurderinger, øvelser, kvalifikasjoner samt avvik på personlig verneutstyr og førstehjelpsutstyr. Avvikene er nå rettet opp og lukket.
Statsforvalteren kom på uanmeldt tilsyn til BIR Bedrift 5. november. Tilsyn fra statsforvalteren har til hensikt å avdekke om vi har samsvar mellom drift og tillatelse for sorteringsanlegget. Det ble funnet avvik knyttet til mangler ved selskapets internkontroll og manglende merking av lagret farlig avfall. Begge avvikene ble lukket innen frist.
Kundeklager
Det ble registrert 7 399 kundeklager fra husholdningene i 2024, en økning fra 5 341 i 2023. De fleste henvendelsene gjelder manglende tømming av beholdere.
En medvirkende årsak til økningen i antall kundeklager skyldes at det i fjor ble tatt i bruk en robot til å håndtere klager på "ikke-tømte beholdere". Nå blir det registrert som en kundeklage hver gang en kunde melder "ikke-tømt” på nettsiden, i motsetning til før da dette ble gjort manuelt og noen meldinger ble filtrert bort hvis de var purringer.
Totalt tømmes rundt 3,66 millioner avfallsbeholdere og containere i løpet av et år. Sett i lys av dette utgjør klagene 0,21 prosent av antall tømminger, noe som viser at andelen klager fortsatt er lav.
Skader påført tredjepart
Antall materielle skader påført tredjeparts eiendeler endte på 30 i 2024. Tilsvarende tall i 2023 var 24. Kostnadene forbundet med disse skadene er 2,25 millioner kroner mot 1,66 millioner kroner i 2023.
Industrivern
BIR Bedrift, BIR Voss Hardanger og forbrenningsanlegget til BIR Ressurs er underlagt forskrift om industrivern.
Industrivernet i BIR Bedrift har deltatt i flere reelle hendelser i løpet av fjoråret og forhindret minst fire større branner. De fleste branntilløpene skjer ved kverning av avfall som inneholder batterier, hvilket viser viktigheten av å sortere ut batterier som farlig avfall tidligere i avfallskjeden. Derfor øver industrivernet på utrulling av slanger jevnlig. De setter sin ære i å være raske. Det ble gjennomført en trenings- og øvelsesdag 30. november for alle i industrivernet. Det ble gjennomført evaluering av innsatsen etter hver trening og øving, og dette gjennomføres også ved reelle hendelser.
Vi har hatt en hendelse der det var nødvendig med debrief – dette var da brannslukkeanlegget ble utløst ved en feil grunnet feiltolket varme fra maskin. En feildimensjonert ventil ble sprengt og traff nesten en medarbeider. Store deler av papiranlegget ble skumlagt. Hendelsen var skremmende, og industrivernet snakket sammen på plassen like etterpå for å få unngå at opplevelsen gir medarbeiderne psykiske problemer senere.
På forbrenningsanlegget er det gjennomført fire industrivernøvelser i 2024 som omhandlet brann, førstehjelp og skade i forbindelse med bruk av maskiner, i tillegg til en diskusjonsøvelse hvor ulike scenarier ble gjennomgått.
Beredskapsøvelse ble gjennomført både på deponiet på Mjelstad og på forbrenningsanlegget. På deponiet var temaet stopp i sigevannspumper, og forbrenningsanlegget hadde ulike temaer i forbindelse med beredskapsopplæring.
Datasikkerhet
God datasikkerhet handler om å beskytte sensitiv og/eller konfidensiell informasjon som kan føre til skade ved eventuell offentliggjøring. BIR jobber kontinuerlig med gode rutiner for personvern og datasikkerhet.
I 2024 ble det registrert fem hendelser av sikkerhetsmessig karakter. Hendelsene ble varslet og håndtert i tråd med rutine, og skadebegrensende tiltak ble umiddelbart iverksatt. Både privatpersoner og virksomheter er stadig oftere utsatt for sosial manipulering og svindel, så det er viktig å skape bevissthet og gi kunnskap for at vi skal bli mindre sårbare. Vi gjennomfører derfor jevnlig testing og kartlegging av status for å øke bevisstheten rundt IT-sikkerhet.