BIR Transport AS
Daglig leder: John Gaute Kvinge
Hvordan har koronapandemien påvirket driften i 2021?
For BIR Transport har pandemien vært krevende. For å sikre drift og redusere smitte blant medarbeiderne, var det nødvendig å iverksette mange tiltak. Renovatørene ble inndelt i kohorter store deler av året, med reduserte muligheter til fysiske samlinger. Administrasjonen var på hjemmekontor, eller på kontor med strenge smittevernstiltak. Dette krevde god digital samhandling i hele selskapet. Det ble heldigvis anledning til å arrangere fysiske gruppemøter og en etterlengtet sosial samling på høstparten.
Avfallsmengdene økte betydelig under den første perioden av pandemien i 2020, mens den i 2021 stabiliserte seg mot normalnivå. Pandemien har ført til økt leveringstid på kjøretøy og deler, og vi har måttet holde bilparken i drift ut over planlagt levetid. Dette har medført økt slitasje, høye reparasjonskostnader og krevende driftsforhold. Renovatørene har vist en fantastisk stå-på-vilje og gjort en formidabel innsats.
Hva var selskapets viktigste bidrag for at BIR ble kåret til «Årets sirkulære bedrift»?
Selskapet deltar i prosjekter som er med på å bygge opp under sirkulære verdikjeder i BIR. Eksempelvis prosjekt for innsamling av matavfall, bruk av teknologi for å sikre korrekte registreringer som grunnlag for tjenesteutvikling, ruteoptimalisering m.m. BIR Transport har også bidratt både med utstyr, personell og prosjektdeltakelse i prosessen for å implementere matavfalls-
innsamling i BIR sine eierkommuner.
BIR Transport var tidlig ute med innføring av nullutslippsrenovasjonskjøretøy, og første helelektriske bil ble satt i drift høsten 2018. Selskapet har etter den tid anskaffet ytterligere tre elektriske renovasjonsbiler, og arbeider aktivt med leverandører for å øke den utslippsfrie andelen av bilparken. Selskapet tar i bruk ny teknologi og driftsmateriell som kan bidra positivt til å redusere miljøutslipp.
Hva gjorde selskapet i 2020 for å være en miljøpådriver?
BIR Transport har en klar ambisjon om å redusere CO2-utslipp og ha en så klimanøytral innsamling som mulig. Vårt nye administrasjons- og verkstedsbygg på Espehaugen har derfor solcellepaneler, batteribanker for lagring av solenergi samt ladeinfrastruktur for å kunne håndtere 100 prosent elektrisk drift av alle våre renovasjonskjøretøy.
I 2021 hadde vi fire helelektriske bossbiler og to elektriske varebiler i bilparken, hvorav den ene varebilen ble anskaffet samme år. Det er bestilt en elektrisk kran/krokbil som er estimert levert medio 2022. Vår største utfordring er likevel mangel på fabrikanter som kan tilby helelektriske renovasjonskjøretøy som tilfredsstiller våre krav til driftseffektivitet. Vi fortsetter arbeidet med å påvirke og kartlegge mulighetsområdet i nær dialog med våre leverandører.
Selskapet vil fortsatt arbeide målrettet mot en mest mulig miljøvennlig innsamling der vi utfordrer leverandørene på miljøvennlig drivstoff og driftseffektivitet på samtlige kjøretøy vi har i bestilling.
I 2021 ble de siste kjørerutene digitalisert og effektivisert, og vi har nå digitalisert samtlige innsamlingsruter. Gjennom bruk av ruteplanleggingssystem og moderne nivåmålerteknologi, har dette gjort oss i stand til å redusere vår samlede kilometerproduksjon, og på den måten spare miljøet. Selskapet har også redusert bruken av piggdekk betydelig.
BIR Transport AS AS
|