For BIR er samfunnsoppgaven med å skape gode miljøholdninger svært viktig. 2017 var et aktivt år med mange skolebesøk og vellykkede kampanjer.

 

Vår årlige kunde- og omdømmeundersøkelse ga oss nye, gode resultater for 2017. Vi var veldig spente på om vi klarte å toppe de gode resultatene fra i fjor – og det klarte vi! Resultatet for kundetilfredshet steg fra 82,2 prosent til 83,4 prosent og omdømmescoren gikk opp fra 83,8 prosent til 84,9 prosent. Vårt arbeid med å skape holdninger gjennom sosiale medier, kampanjer og skoletilbud er noe av grunnen til at vi nok en gang har satt ny rekord på kundetilfredshet.

 

Personlig trener i kildesortering!

I julenummeret av kundebladet Bossanova annonserte vi at kunder kunne få personlig veiledning i kildesortering hjemme. I januar og februar fikk flere kunder besøk på døren av bosseksperter fra BIR som ga praktiske tips og råd til å redusere restavfallet. Stuntet var en del av en nasjonal kampanje, med fokus på å «slanke restavfallet».


Sosiale medier

Sosiale medier og spesielt Facebook forsetter å være en viktig kommunikasjonskanal for BIR. I 2017 rundet vi 19 000 følgere på Facebook og på Instagram passerte vi 1100 følgere.
Med sosiale medier får vi vist hva vi driver med og samtidig gjør vi det lettere for kundene å komme i kontakt med oss.

 

Stor tilfredshet med skoleopplegget

Over 3000 fikk miljøundervisning av BIR i 2017. Flesteparten var fjerdeklassinger som benyttet seg av BIRs skreddersydde tilbud for 4. trinn, med gratis buss og omvisning på energianlegget. Når elevene med egne øyne får se hva som skjer med bosset de kaster, får de mer forståelse av miljøundervisningen på skolen. Vi er opptatt av kvalitet, derfor måler vi tilfredshet med tilbudet. Siden vi startet målingen høsten 2016 er totalscoren på 5,78 av 6 mulige poeng.



Redesignkonkurranse på Instagram

Denne våren arrangerte vi Redesignkonkurranse på Instagram for å stimulere folk til å tenke gjenbruk. Konkurransen som ble arrangert sammen med Bergen kommune var vellykket. Det kom inn over 60 bilder der folk hadde tatt før- og etterbilde av redesignprodukter. Et gammel furumøbel som var omgjort til et lekekjøkken, stakk av med toppremien på 10 000 kroner.

 

Den store restefesten

I august arrangerte vi Den store restefesten på Festplassen sammen med Bergen kommune. Målet med restefesten var å få folk til å bli mer oppmerksom på eget matsvinn. Selv om det var et skikkelig dårlig vær, så kom det tusener av mennesker og reddet masse mat denne lørdagen.

 

Stor dugnadsånd

I januar 2017 strandet en seks meter lang gåsenebbhval på Sotra. Den var utsultet fordi mage og tarm var tilstoppet av plastboss. Dette satt fart i dugnadsånden for å rydde strender. Blant annet var nærmere 60 personer med og fjernet 97 sekker boss på Krokeide. Med statlig tilskudd og i samarbeid med Bergen og Omland friluftsråd har BIR mulighet til å hente strandryddebosset.

Det var ikke bare strender som ble ryddet i 2017. Hver vår arrangerer BIR ryddeaksjonen Hold Norge rent og i 2017 var 258 små og store dugnadslag med. De plukket hele 3725 sekker med dugnadsboss. Det har aldri før vært plukket opp så mange sekker med boss fra nærområder. Det utgjør en stor forskjell!